Poniższa informacja jest przeznaczona dla:
- uczniów, którzy w roku szkolnym 2024/2025 ukończą branżową szkołę II stopnia na podbudowie gimnazjum
- absolwentów wszystkich typów szkół z lat ubiegłych, tj.
- 3-letniego liceum ogólnokształcącego z lat 2005–2022
- szkoły artystycznej realizującej program 3-letniego liceum ogólnokształcącego
- 4-letniego technikum z lat 2006–2023
- branżowej szkoły II stopnia na podbudowie gimnazjum z lat 2022–2023
- liceum profilowanego oraz technikum uzupełniającego dla młodzieży, którzy ukończyli szkołę do roku szkolnego 2013/2014 włącznie
- uzupełniających liceów ogólnokształcących, którzy ukończyli szkołę do roku szkolnego 2012/2013 włącznie
- osób, które uzyskały świadectwo ukończenia 3-letniego liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych
- absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich, którzy pierwszy raz przystąpili do egzaminu maturalnego w latach 2020–2022, ale nie uzyskali świadectwa dojrzałości
- osób, które posiadają świadectwo lub inny dokument – potwierdzający wykształcenie średnie lub średnie branżowe – wydane za granicą, ale nieuprawniające do podjęcia studiów w Rzeczypospolitej Polskiej, które przystępują do egzaminu maturalnego w Formule 2015 po raz kolejny.
Egzamin maturalny pełni trzy zasadnicze funkcje:
Wyznacza poziom spełniania przez zdających wymagań programowych w zakresie przedmiotów, z których przystępowali do egzaminów.
Stanowi poświadczenie osiągnięcia przez zdającego wymaganego prawem poziomu wiadomości i umiejętności w zakresie języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego – w przypadku zdania wszystkich egzaminów obowiązkowych w części pisemnej (na poziomie podstawowym) oraz w części ustnej (bez określania poziomu).
Zastępuje egzamin wstępny do szkół wyższych, które wykorzystują wyniki egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów – przede wszystkim na poziomie rozszerzonym – jako kryteria w procesie rekrutacji.
Wszystkie zadania w arkuszach egzaminacyjnych sprawdzają, w jakim stopniu zdający spełnia wymagania wymienione dla każdego przedmiotu w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Jest to dokument, który określa zakres wiadomości i umiejętności, które z jednej strony muszą zostać uwzględnione w procesie kształcenia, z drugiej zaś są sprawdzane w zadaniach egzaminacyjnych.
Absolwent obowiązkowo przystępuje do:
- dwóch egzaminów w części ustnej
- czterech egzaminów w części pisemnej.
Obowiązkowe egzaminy w części ustnej:
- egzamin z języka polskiego (bez określania poziomu)
- egzamin z języka obcego nowożytnego (bez określania poziomu)
Obowiązkowe egzaminy w części pisemnej:
- egzamin z języka polskiego (na poziomie podstawowym)
- egzamin z matematyki (na poziomie podstawowym)
- egzamin z języka obcego nowożytnego (na poziomie podstawowym)
- egzamin z wybranego przedmiotu dodatkowego (na poziomie rozszerzonym)
Absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej obowiązkowo przystępują także do egzaminu z języka tej mniejszości zarówno w części ustnej (bez określania poziomu), jak i w części pisemnej (na poziomie podstawowym).
Aby otrzymać świadectwo, należy:
- Uzyskać co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej.
- Uzyskać co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej.
- Przystąpić do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia).
Oprócz jednego obowiązkowego egzaminu z przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym, można przystąpić do egzaminów z nie więcej niż pięciu kolejnych przedmiotów.
Wyboru można dokonać spośród niżej wymienionych przedmiotów.
W części pisemnej:
- biologia (na poziomie rozszerzonym)
- chemia (na poziomie rozszerzonym)
- filozofia (na poziomie rozszerzonym)
- fizyka (na poziomie rozszerzonym)
- geografia (na poziomie rozszerzonym)
- historia (na poziomie rozszerzonym)
- historia muzyki (na poziomie rozszerzonym)
- historia sztuki (na poziomie rozszerzonym)
- informatyka (na poziomie rozszerzonym)
- język angielski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język francuski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język hiszpański (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język niemiecki (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język rosyjski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język włoski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język łaciński i kultura antyczna (na poziomie rozszerzonym)
- język białoruski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język litewski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język niemiecki jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język ukraiński jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język łemkowski jako język mniejszości etnicznej (na poziomie rozszerzonym)
- język kaszubski jako język regionalny (na poziomie rozszerzonym)
- język polski (na poziomie rozszerzonym)
- matematyka (na poziomie rozszerzonym)
- wiedza o społeczeństwie (na poziomie rozszerzonym)
W części ustnej:
- język angielski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język francuski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język hiszpański (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język niemiecki (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język rosyjski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język włoski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język białoruski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język litewski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język niemiecki jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język ukraiński jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język łemkowski jako język mniejszości etnicznej (bez określania poziomu)
- język kaszubski jako język regionalny (bez określania poziomu)
W zależności od wyborów dokonanych w części obowiązkowej egzaminu, wybór przedmiotów dodatkowych (w części pisemnej i/lub części ustnej) może być ograniczony.
Zgłoszenia przystąpienia do egzaminu
Aby przystąpić do egaminu należy złożyć deklarację w miejscach i terminach określonych w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egaminu w danym roku szkolnym. W przypadku zdających deklarujących ponowne przystąpienie do egzaminu należy wnieść opłatę zgodnie z zasadami określonymi w ww. informacji.
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych dla szkół ponadgimnazjalnych, którzy wzięli udział w olimpiadzie w szkole ponadgimnazjalnej, są zwolnieni z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu. Na świadectwie otrzymują z tego przedmiotu najwyższy wynik.
Dostosowanie warunków i/lub form egzaminu maturalnego – na podstawie odpowiednich dokumentów – przysługuje osobom:
- niesłyszącym
- słabosłyszącym
- niewidomym
- słabowidzącym
- z niepełnosprawnością ruchową i z czasową niesprawnością rąk
- z afazją
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
- z chorobami przewlekłymi
- chorym lub niesprawnym czasowo
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- z niedostosowaniem społecznym lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym
- które znalazły się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
- które mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
- z zaburzeniami komunikacji językowej.
- o których mowa w art. 165 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe (cudzoziemcom)
Szczegółowe sposoby dostosowania są wymienione w komunikacie dyrektora CKE.
Wyniki egzaminu
- Absolwent, który zdał egzamin maturalny, otrzymuje świadectwo dojrzałości i jego odpis.
- Świadectwo zawiera szczegółowe wyniki, jakie zdający uzyskał. Wyniki z egzaminów z poszczególnych przedmiotów w części pisemnej będą przedstawiane w dwóch formach: (a) jako procent uzyskanych punktów oraz (b) jako pozycja na skali centylowej, wskazująca, jaki odsetek zdających uzyskał taki sam lub niższy wynik od posiadacza świadectwa. Wyniki egzaminów w części ustnej będą przedstawiane tylko jako procent uzyskanych punktów.
- Wyniki egzaminów z przedmiotów dodatkowych, do których absolwent przystępuje dobrowolnie, nie mają wpływu na zdanie egzaminu. Odnotowuje się je jednak na świadectwie dojrzałości.
- Terminy udostępnienia wyników są podawane w komunikacie dyrektora CKE dotyczącym harmonogramów egzaminów.